De marathon van Rotterdam

Het is nu een paar maanden geleden dat ik de marathon van Valencia heb gelopen en ik vind het nog steeds jammer dat ik niet onder de vier uur ben gekomen. Hierdoor heb ik besloten om er nog maar een poging aan te wagen. Ik ga de marathon van Rotterdam lopen.

Waarom Rotterdam?

De reden waarom ik voor Rotterdam heb gekozen is heel simpel, Rotterdam is in april en aangezien ik nu nog in de training zit is het de beste manier om het allemaal te combineren. Officieel begon het trainingsschema op drie december wat betekent dat het schema twee weken na Valencia officieel begon. Toen ben ik niet begonnen omdat ik de basisconditie al heb. Ik ben nu rustig begonnen met de training.

Mijn doel dit jaar is dat ik onder de 4 uur kom, aangezien ik hier de vorige keer maar 19 minuten vanaf zat. om dit voor elkaar te krijgen moet ik onder de 5:40 minuten per kilometer blijven wat betekent dat ik 11.11 kilometer per uur moet lopen over het geheel. Dit moet ik met de juiste training goed kunnen redden.

De marathon van Rotterdam is éen van de grootste marathons van Nederland, ik vond het ergens ook wel belangrijk om niet alleen maar buitenlandse wedstrijden te lopen.
Het is een wedstrijd die internationaal bekend staat als éen van de marathons met de snelste tijden, de snelste tijd ooit gelopen op dat parcours is 2:04:27. Die tijd ga ik niet redden, ik denk niet dat ik met mijn werk genoeg tijd heb om te moeten trainen. ik vind onder de vier uur een mooi streven.

Een ander voordeel dat de marathon op 8 april is omdat ik afgelopen jaar het fietsen echt heb gemist. Doordat ik de marathon redelijk op tijd heb betekent dat ik na de marathon nog genoeg tijd heb om te fietsen wat ik vorig jaar bijna niet kon.

Wat ga ik bij deze marathon anders doen?

Ik wil me bij deze marathon meer gaan focussen op tempo, ik wil de halve marathon in minimaal 5.20 minuten per kilometer kunnen en de volledige dus onder de 5:40 minuten per kilometer. Ik wil dit ook gaan doen in wat ze noemen een negative split, dit wil zeggen dat je de afstand in tweeën splitst. De eerste helft loop je dan langzamer dan de tweede helft. Bijvoorbeeld de eerste helft loop je in 5:40 min/km en de tweede in 5:35min/km. Door deze methode aan te houden heb je minder snel dat je in het begin veel te hard gaat. Om dit te bereiken moet je jezelf wel heel goed in de hand kunnen houden, je hebt namelijk snel de neiging om te snel van start te gaan. Dit heeft mij de eerste keer ook opgebroken.rotterdam-407781_1920

Advertenties

Een reactie op “De marathon van Rotterdam

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s