Ritme, discipline en feestjes

Laatst kreeg ik de vraag van een collega, Jasper hoe hou je het vol om elke keer toch weer de deur uit te gaan om te trainen? En is het niet vervelend met feestjes en uitgaan als je elke zaterdag en zondagochtend weer gaat trainen? Dit vraagt wel een aantal aanpassingen maar het hoeft niet vervelend te zijn.

Ritme
Een van de belangrijkste dingen om te blijven sporten is om een ritme te krijgen, dit is makkelijk om te doen door op een vast punt op een vaste dag te sporten.
Ik ga zelf bijvoorbeeld elke woensdagavond voor de koffie  een korte snelle ronde hardlopen. Hierdoor heb ik elke woensdag het gevoel dat ik eerst gelopen moet hebben wil ik koffie drinken en aangezien mijn ouders standaard 8 uur koffie drinken is het standaard dat ik om kwart over 7 ga hardlopen, Dan is de koffie klaar wanneer ik terug ben.

a-cup-of-coffee-399478_1920
Altijd een fijne beloning, koffie na het sporten.

 

 

Discipline
Het volgende punt wat belangrijk is discipline, als je niet wil hardlopen, fietsen of wat dan ook dan ga je het na verloop van tijd ook niet meer doen. hierdoor stel ik doelen voor mijn sporten. hierdoor blijf ik de sporten doen en waardeer ik de sporten als ik mijn doelen haal.
Ik probeer ook altijd meerdere doelen bij een sport te hebben dat als ik er een niet haal, dat ik er altijd 1 heb die ik wel kan halen dat er in ieder geval een voldoening is.
Een ander punt wat goed is voor je discipline is een lichamelijk doel, bijvoorbeeld een bepaald vetpercentage of spiermassa.
Persoonlijk vind ik dit een beter doel dan een bepaald gewicht aangezien je gewicht meerdere factoren heeft wat meerdere oorzaken heeft.

Feestje
wat een lastig punt is en blijft zijn feestjes. Begrijp me niet verkeerd, feestjes zijn altijd leuk maar soms moet je je inhouden. als je een zware training op het programma hebt staan moet je bijvoorbeeld eerder weg of je inhouden met je alcoholgebruik.

Wat ik zelf altijd doe is dat ik mijn eigen drankje meeneem, zo kan ik makkelijk doseren zonder dat ik raar aangekeken wordt of dat ik toch teveel drink.
Als ik een feestje heb wordt het soms toch nog te laat. Daarom hou ik altijd een plekje vrij in mijn schema dat als het feestje uitloopt of te gezellig is, dat ik de training een dagje kan opschuiven.
Dat ik eerder weg ga op feestjes wordt niet altijd als gezellig ervaren door mijn vrienden maar als je een doel hebt moet je soms eenmaal andere dingen aan de kant schuiven om uiteindelijk je doel te halen. Vooral als je vrienden hebt die zelf niet of nauwelijks sporten zullen ze dit niet begrijpen wat nog wel eens lastig is.
Ik probeer zelf altijd om de training naar voren te schuiven, hierdoor heb je minder kans om de training helemaal af te zeggen.

Ondanks dat het soms lastig is om feestjes af te zeggen of om jezelf er toch toe te zetten om toch te gaan sporten, is dit het toch waard en voel je je na de tijd altijd voldaan.

Geef een reactie

