voedingsstoffen problematisch?

Een van de vele vragen die ik krijg als ik mensen vertel dat ik veganistisch eet is of ik wel genoeg voedingsstoffen binnen krijg. En het korte antwoord is ja maar het kost wel wat moeite, bepaalde stoffen uit vlees is wat moeilijker om plantaardig te vinden.
Ondanks dat het lastig is het niet onmogelijk.

Waarom moeilijk doen?
De tweede vraag die ik vaak krijg, waarom zou je zo moeilijk doen? en voor mij zijn daar meerdere antwoorden voor, ik voel me er beter bij, ik vind het beter om geen dierlijke producten te gebruiken en het is bewezen dat het beter is voor je lichaam. Daarbij hou ik wel van een uitdaging.
Het veganistisch koken is en blijft anders dan het traditionele, normaal gesproken is een avond maaltijd bijvoorbeeld 1/3de groente, 1/3de aardappels en 1/3de vlees. Dat laatste deel gaat dan voor mij niet meer op en moet ik het vervangen voor iets anders.
Nou kan ik zeggen dat ik het makkelijk hou en een vleesvervanger erbij doe, dit zie ik alleen zelf als valsspelen waardoor ik hier zo min mogelijk gebruik van wil maken.

hoe voorkom je dat je geen tekort krijgt?
Door de gerechten aan te passen en meer noten en zaden toe te passen vervang je al een groot gedeelte van de voedingsstoffen zoals eiwitten en vitamine b12, eiwitten kun vervang ik daarnaast door amandelmelk, tofu en tempeh. Tofu en tempeh worden ook als vleesvervangers gezien maar aangezien dit zulke veelzijdige producten zijn werk ik hier graag mee. Hier zal ik binnenkort wat tips voor geven.
Een ander probleem is ijzer, dit is niet dat dit niet in plantaardige voeding voorkomt maar in een andere vorm. Deze vorm is moeilijker te verwerken door je lichaam, hierdoor moet ik er meer van eten. Dit verschil vang ik op door in de ochtend een smoothie met groene groenten erin te drinken.

Nu kan ik niet altijd de voedingsstoffen binnen krijgen. Als voorbeeld moet ik voor mijn werk nog wel eens naar de klant toe waardoor ik in een hotel zit en veel in restaurants eet. Omdat lang niet alle restaurants veganistische gerechten op de kaart hebben zorg ik er vaak voor dat ik geprepareerde repen van thuis mee kan nemen dat als ik niks kan eten dat ik altijd een groene salade kan bestellen en de rest aan kan vullen met de repen.

problemen met eiwitten.
9 van de 10 mensen die veganisme en sporten samen horen denken meteen dat je extra eiwitten binnen moet krijgen, dit klopt voor sporters die alleen maar kracht training doen. Omdat ik een duurloper ben heb ik hier minder last van en moet ik juist meer koolhydraten binnen krijgen. Omdat ik ook heel veel noten, zaden en granen eet om de vitamine b12 binnen te krijgen krijg ik genoeg koolhydraten binnen.

zekerheid.
Ik kan niet zeggen dat ik helemaal geen  tekorten krijg, ik weet niet of ik geen tekorten ga krijgen, om deze laat ik mij bloed jaarlijks testen om er zeker van te dat ik geen tekorten heb.

 

Advertenties

2 thoughts on “voedingsstoffen problematisch?

  1. Hoi hoi, ik lees dat je meer noten, zaden en granen eet om je b12 binnen te krijgen. Dan moet ik je helaas teleurstellen, want daar zit helemaal geen b12 in. B12 is enkel te vinden in dierlijke producten en in niet helemaal schoon gewassen groenten. (De bacteriën in de aarde.) Als veganist is het dus erg belangrijk om b12 bij te nemen, want b12 is een essentiële vitamine. Een b12 tekort kan ernstige gevolgen hebben.

    Ik kan hier wel alle feitjes dumpen, maar je kan waarschijnlijk beter even zelf op internet neuzen. Daar staat genoeg informatie over b12 en voor de veganist.

    Dat een b12 supplement gewonnen uit vlees is niet zo. (Volgens mij doen slechts enkele merken dat.) De meeste merken halen de b12 uit bacteriën. (Die aarde bacteriën waar ik het net over had.) En dus zijn veel b12 supplementen gewoon geschikt voor veganisten.

    Ik probeer je niet de les te lezen, maar ik probeer te voorkomen dat je straks met een tekort rondloopt.

    Groetjes Larissa

    Like

    1. Hey larissa, toevallig dat ik van de week een podcast heb gehoord hierover. Ik ga dit van de week aanpassen en ik weet niet meer hoe ik aan deze informatie ben gekomen maar ik heb hierbij verkeerde informatie gekregen.
      Bedankt voor je informatie en ik ga er rekening mee houden

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s